Za oponou hokejových úspechov Fínska

Tréner Tommi Niemelä na lavičke reprezentácie Fínska do 17 rokovTréner Tommi Niemelä na lavičke reprezentácie Fínska do 17 rokov

BRATISLAVA (SZĽH) – Na športovom nebi fínsky hokej v súčasnosti hviezdi. Zlaté medaily mladých reprezentantov Suomi na majstrovstvách sveta do 18 i 20 rokov spolu so striebrom seniorov na májových MS v Rusku hovoria jasnou rečou. Už táto skutočnosť umocnila účasť odborníka z krajiny tisícich jazier na nedávnom doškoľovacom seminári našich trénerov v Bratislave.

Fínsky lektor IIHF Tommi Niemelä

Lektor vzdelávania trénerov IIHF ako aj kormidelník  fínskej reprezentácie do 17 rokov Tommi Niemelä prijal pozvanie metodika SZĽH Igora Andrejkoviča, aby slovenským trénerom predstavil úspešný a zaslúžene obdivovaný fínsky model výchovy hokejistov. 

Pred odletom do vlasti sme s ním hovorili na túto tému, vždy pozitívne naladený fínsky expert  ochotne odpovedal na naše otázky o metódach práce fínskych trénerov.

Tommi, môžete nám na úvod v krátkosti priblížiť  fínsky koncept výchovy hokejistov?

- Náš systém výchovy je založený na princípe delegovania  zodpovednosti za svoj hokejový rast priamo na hráča. Chceme z hráčov vychovať nielen špičkových hokejistov, ale aj kvalitných ľudí. Systém delegovania zodpovednosti ich robí samostatnejšími, zodpovednejšími a v neposlednom rade aj tvorivejšími, nakoľko nie sú zviazaní množstvom inštrukcií.

Čo konkrétne sa pod pojmom delegovanie zodpovednosti na hráča skrýva?

- Znamená to, že hráč si tvorí vlastný plán svojho športového aj osobnostného rastu, v ktorom tréner plní funkciu konzultanta. Hráč taktiež v rôznych obdobiach sezóny hodnotí sám seba a svoje dosiahnuté výsledky.  Spravidla sa takéto hodnotenie deje po 2-3 mesiacoch, po ktorých si hráč svoje plány upravuje.

Je to zrejme dosť náročné pre trénera?

- Náročné je najmä to, že tréner musí potlačiť svoje ego a dať hráčovi väčšiu voľnosť a dôveru pri tvorbe jeho plánov. Musí byť trpezlivý, pretože aj hráč sa musí naučiť byť zodpovedný a plánovať . Dôležitým faktorom pri tomto modeli výchovy je, že ani vo veku 15 – 18 rokov nie sú prioritou  výsledky, ale pokroky hráča. Pätnásťročný hokejista má pred sebou ešte desať rokov, kým z neho bude špičkový profesionál a po celý ten čas bude robiť chyby a učiť sa, bude mať lepšie aj horšie chvíle. Je potrebné trpezlivo ho nechať napredovať a objavovať svoje možnosti a nie ho kritizovať a inštruovať.  Úsilie  a dôslednosť v plnení svojho nastaveného plánu je dôležitejšia ako body v zápase.

Viem si predstaviť, že pri nastavovaní takéhoto konceptu ste sa stretli aj s kritikmi. Ako ste presvedčili trénerov, aby váš koncept nasledovali?

Samozrejme, s kritikmi sa stretnete vždy. Veľa trénerov u nás sa domnievalo, že jedine výsledkami sa môžu dostať k lepšej práci v lepšom tíme a v lepšej lige. Urobili sme preto štúdiu, v ktorej výsledky ukázali, že za posledných dvadsať rokov sa len trom úspešným mládežníckym trénerom podarilo preraziť v mužskom hokeji s dobrými kontraktmi!  Mnohí postupne pochopili, že oveľa  dôležitejšie a obojstranne užitočnejšie je vychovať špičkového hráča než cez body  budovať trénerskú kariéru za  lepšou zmluvou.

Ako teraz  vyzerá spolupráca trénerov vo Fínsku ?

- Po siedmich rokoch pokusov o zabudovávanie tohto konceptu sa ukazujú prvé výsledky. Naša krajina je v posledných rokoch preto hokejovo taká úspešná, lebo  nám veľmi dobre funguje spolupráca medzi klubovými a reprezentačnými trénermi. Toto považujem za jeden z najdôležitejších krokov k úspechu. Momentálne sme v situácii, keď tréneri si bez problémov medzi sebou vymieňajú skúsenosti, nič neskrývajú, pretože chápu, že všetci mame jeden spoločný cieľ a tým je výchova špičkových hokejistov.

Znie to naozaj ako ideálny koncept, ktorý však ako vidno, prináša aj sladké ovocie. Na čo sa zameriavate v súčasnosti?

- Usilujeme sa spomínaný koncept ďalej zdokonaľovať, lebo vždy je čo zlepšovať. Taktiež sa venujeme práci s rodičmi, sme totiž presvedčení, že ich už nemožno len tak odsunúť. Každý rodič sa snaží pre svoje dieťa robiť to najlepšie, nikto nejde do konfliktov len preto, že by chcel zle. Problém je práve v tom, že rodičia často nevedia, čo je ´to najlepšie´ pre kvalitný rozvoj ich ratolesti. Našou úlohou je vysvetľovať a urobiť všetko preto, aby nášmu konceptu porozumeli, pochopili ho v plnej miere a išli v tom s nami.

Na záver dovetok metodika SZĽH  Igora Andrejoviča: S Tommim Niemeläm sme načrtli  myšlienku, že sa pokúsime vytvoriť projekt výmenných stáží  tak, aby sa aj slovenskí tréneri mohli chodiť zlepšovať a vzdelávať do Fínska, ale aj naopak. Rád by som sa mu touto cestou poďakoval za to, že si našiel čas a odovzdal svoje skúsenosti z práce s mládežou.“