Metodika a vzdelávanie v slovenskom hokeji: systematický rozvoj trénerov aj prostredia

BRATISLAVA (SZĽH) – Slovenský hokej sa dlhodobo opiera o ľudí z klubového prostredia, ktorí ho formujú – o trénerov i šéftrenerov, odborníkov či vedúcich mládežníckych tímov. Práve im sa venuje Oddelenie metodiky a vzdelávania, ktoré stojí za systematickým rozvojom trénerského prostredia. Jeho cieľom nie je krátkodobá zmena, ale dlhodobý proces zvyšovania kvality prostredníctvom vedy, výskumu, a vzdelávania.

„Naším cieľom je zvyšovať kvalitu trénerov a prostredia systematicky – cez rozvoj ľudských zdrojov športového prostredia, nie jednorazovo administratívnymi úpravami,“ hovorí Nicolas Struhár, riaditeľ oddelenia metodiky a vzdelávania. „Chceme, aby sa kluby a tréneri pozerali na slovenský hokej ako na celok, nie len na svoj úsek systému.“

 

Aktuálne činnosti oddelenia metodiky a vzdelávania

Jednou z hlavných priorít oddelenia je príprava novej profilácie trénerských licencií, ktorá zosúladí obsah vzdelávania s aktuálnymi požiadavkami praxe a medzinárodnými štandardmi. Cieľom je, aby absolventi licenčných programov reflektovali reálne potreby tréningového procesu a zvyšovali kvalitu práce trénerov naprieč všetkými kategóriami.

Významnou zmenou, na ktorej oddelenie pracuje, je aj prechod systému predlžovania licencií v Tréningovom portáli mládeže (TPM) na kreditový systém. Ten umožní trénerom aktívne spravovať svoje vzdelávanie cez osobný profil – od zbierania kreditov, cez účasti na jednotlivých seminároch až po registráciu na kurzy či trénerské kliniky.

Popri vzdelávaní sa dôraz kladie aj na praktickú podporu trénerov v kluboch. Oddelenie, v rámci tímu regionálnych inštruktorov, spustilo proces hodnotenia trénerov v praxi, ktorý zahŕňa osobné návštevy, „mentoring“ a spätnú väzbu. „Chceme, aby tréneri cítili, že im pomáhame v osobnostnom a profesijnom rozvoji, nie že ich len testujeme. A práve spätná väzba a ,mentoring‘, podložený dátami z nášho hodnotenia, sú kľúčové pre zlepšenie kvality trénerov, a tým aj samotného tréningového procesu,“ dopĺňa Július Beňuš, hlavný regionálny inštruktor.

Súčasťou práce oddelenia je aj spolupráca s domácimi a zahraničnými univerzitami. V rámci nej vznikajú výskumné témy a projekty zamerané na objektívne pochopenie nášho športového prostredia, jeho potrieb a vyvíjajúcich sa trendov. Zároveň štartuje medzinárodný výskum so Švédskym a Švajčiarskym hokejovým zväzom, ktorý analyzuje koreláciu medzi kvalitou vzdelávania trénerov a jej vplyvom na ich spôsob trénovania a tvorbou motivujúceho prostredia pre ich hráčov.

 

Čo sa doposiaľ podarilo

Uplynulé obdobie prinieslo množstvo úspechov. Školenia licencií D a C zaznamenali rekordný záujem trénerov, pričom prvýkrát muselo byť zavedené výberové konanie na kurz C licencie. Vysoký štandard má aj certifikačný program „Šéftréner mládeže“, ktorý pripravuje trénerov na komplexné riadenie metodiky rozvoja hráčov a trénerov v ich kluboch.

V spolupráci s trénermi a klubmi bolo pripravených 30 výskumných tém, ktoré budú tvoriť základ pre nové výskumné projekty s univerzitami. Oddelenie zároveň realizovalo úvodné hodnotenia trénerov, osobné návštevy v kluboch a „mentoring“ trénerov so spätnou väzbou.

„Tieto aktivity len potvrdzujú, že slovenský hokej uberáme cestou dlhodobého rozvoja, nielen hráčov, ale najmä trénerov, ktorí ich formujú,“ hovorí Igor Andrejkovič, hlavný metodik pre digitálne vzdelávanie.

 

Najväčšie výzvy a problémy

Rozvoj nášho športového prostredia prináša aj výzvy. Niektoré kluby stále nedodržiavajú odporúčania oddelenia, čo spomaľuje zavádzanie systémových zmien. V žiackych kategóriách pretrváva nesystémové prestupovanie hráčov, ktoré narúša ich dlhodobý rozvoj.

Ďalšou výzvou je aj obsah tréningového procesu, ktorý v niektorých kluboch aj po viacerých rokoch mentoringu zo strany regionálnych inštruktorov, nezodpovedá moderným trendom. Kľúčové preto bude zmeniť aj náš prístup k rozvoju trénerov a naďalej presadzovať holistický rozvoj typu „človek – športovec – hokejista“. „Rozvoj hráča a trénera je dlhodobý proces, ktorý sa nedá urýchliť. Potrebujeme trpezlivosť a spoluprácu všetkých, ktorí tvoria prostredie slovenského hokeja,“ uzatvára Struhár a dodáva: „Výzvy, ktorým čelíme, sú prirodzenou súčasťou zmeny, ktorej cieľom je posunúť slovenský hokej na vyššiu úroveň.“

 

Smerom ku kvalitnejšiemu prostrediu v slovenskom hokeji

Oddelenie metodiky a vzdelávania nastavuje systém, ktorý má jasnú víziu – zlepšovať kvalitu prostredia nie administratívne, ale prostredníctvom ľudí, ktorí ho tvoria. Každý krok, od vzdelávania trénerov po každodennú prácu v kluboch, je súčasťou dlhodobého procesu.

Slovenský hokej tak vďaka novým iniciatívam získava pevnejšie základy pre budúcnosť – nie len v podobe výsledkov reprezentácií, ale aj v podobe kvalitných športových odborníkov, inovatívnej formy vzdelávania, a najmä kvalitného metodického tímu.